Elephant Nature Park

2 augustus 2017 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag naar de olifanten gegaan. Een prachtig park waar flink wat olifanten olifanten samenworden opgevangen in een natuurlijke omgeving na alle traumatische ervaringen die ze hebben opgelopen door arbeid, bedelarij, circusattracties of ernstige verwondingen door landmijnen. Een enorm mooi initiatief en het gaat daar om de dieren. Als mens lopen we ertussen, maar zijn we vooral lief en respectvol naar ze.

Eerst de dieren te eten gegeven en vervolgens een eerste wandeling door het park. Wat een fantastische beesten. Donderjagende puberolifanten, drinkende baby's, oude blinde oma's..van alles is er wat. Eindelijk het moment voor Kjeld om zo dicht bij de dieren te komen die hij zo mooi vindt.

kjeld aait

Na een heerlijke lunch, vooral vegetarisch en vanuit hun eigen moestuinen, konden we mee naar de rivier om de dieren te wassen. Wat eerst nog eng was werd later al vertrouwd en de beesten staan in blijdschap te toeteren en met hun oren te wapperen.kjeld wast

Daarna nog een ander deel van het park gezien waar de dieren vooral rennen en het dus best een beetje uitkijken was. Daar speelden ze ook zelf in de rivier. Ieder dier heeft een persoonlijke begeleider vanuit de plaatselijke bevolking. Ook hier kiest het dier zijn begeleider uit en niet andersom. Zeker ook omdat de olifanten al zoveel mee hebben gemaakt is vertrouwen belangrijk, Het opbouwen van dat vertrouwen duurt soms wel meer dan een jaar, maar daarna zijn het dikke maatjes en trekt de begeleider de hele dag op met de olifant en zorgt dat hij tijdig te eten krijgt. Soms gaan ze ook samen echt de bergen en jungle in, maar savonds moeten ze dan weer terug zijn, want in de jungle liggen helaas nog wel veel kapers op de kust om de dieren weer te gebruiken voor andere doeleinden.

Van Kjeld heb ik nog een mooi houtsnijwerk gekregen van een moeder en kindolifant. Al het geld wat binnenkomt wordt besteed aan de olifanten en de plaatselijke bevolking. Een bijzonder project en ben erg dankbaar dit vandaag met de kinderen gezien te hebben

4 olifant

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerry:
    2 augustus 2017
    Hallo Petry,
    Met de jongelui naar de camping heb ik eens rustig de tijd genomen alle verhalen te lezen; wat een mooie avonturen beleven jullie en wat een leuke manier om ze "mee te beleven". Vanuit Frankrijk (ook leuk) lieve groeten en een dikke kus voor allemaal van je oom en tante.
  2. Lia:
    2 augustus 2017
    Wat grandioos dat eindelijk de grootste wens voor Kjeld is uitgekomen en voor jullie natuurlijk ook. Lieverds wat genieten jullie en wat is het toch een prachtige reis. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.