Ontdekken van Rabat; van paleis tot mausoleum

29 juli 2018 - Rabat, Marokko

wacht bij paleisVanochtend vroeg uit de veren want we zouden de hoogtepunten van Rabat gaan zien. De temperatuur is dan op z'n best.
Als eerste gingen we naar het Koninklijk Paleis. Op onze vraag of de koning thuis is kan men geen antwoord geven want de vlaggen hangen altijd uit en de koning heeft zoveel paleizen dat de kans dat hij vandaag thuis is niet groot is. Serene rust en een prachtige tuin, maar verder dan de overkant van de straat komen we niet want er is zware bewaking... alhoewel, ze staan gezellig met elkaar te keuvelen in de schaduw. Maar oh wee als je te dichtbij komt. Ook lijkt het niet de bedoeling dat je eigen gids mee loopt met de groep, want dan komen de lokale gidsen direct in protest en gaat het met veel gebaar en woorden heen en weer.

kjeld liv necropolisUit voorzorg bij de volgende bijzondere plek vanuit een dynastie die overheerst heeft tussen 900-1100 na Christus, geen gids mee naar binnen. Deze plek ligt net buiten Rabat in Chellah en is opgebouwd op de restanten van Romeinse vesten van Sala Colonia. Deze resten zijn ook binnen de muren nog goed zichtbaar. Het zit daar vol met ooievaren. In Nederland is het een bezienswaardigheid, hier lijkt het meer beschouwd te worden zoals wij onze reigers of meeuwen zien. En wat een herrie kunnen de beesten maken. Deze plek was trouwens de laatste Romeinse post in Afrika. Na de val van het Romeinse rijk werd de verlaten stad door de Almohaden als necropolis gebruikt.

necropolis 1  necropolis 2
Vervolgens naar het mausoleum van Mohammed II en Mohammed V. Twee meisjes uit de groep hadden een korte broek en voor geen goud dat de poortwachters daarmee op de foto wilden. Eerst uit het zicht en dan was het geen probleem om een foto van hen te schieten. Bij het betreden van het mausoleum kreeg ik een goedkeurend knikje toen ik mijn vestje aan trok. Ze stellen het wel erg op prijs als je respect voor hun regels toont. Het mausoleum is ook heel sereen en kijkt uit over baai van Rabat en Salé. Het zonlicht is enorm fel en het is lastig goede foto's te maken. Ook worden de aangekochte zonnebrillen erg gewaardeerd nu. Een goedkoop brilletje had niet volstaan hier. Je wordt er bijna sneeuwblind van. Wat betreft de foto's hoop ik met dat felle licht toch dat er een paar goed lukken deze vakantie.

mausoleum mausoleum binnenwacht mausoleum
Vanmiddag met de 'vaste' groep naar het strand gegaan. Het heeft niet lang geduurd. Je brandt weg en ten tweede wil je per definitie niet in je badkleding zitten vanwege alle bekijks. Uiteindelijk zijn we op een terrasje beland en einde middag rustig via de medina terug gelopen naar het hotel. Vanavond nog lekker eten en dan morgen vroeg de tocht naar Meknes. Ben weer enorm benieuwd.

Sorry voor de lezers dat de verhalen op zich laten wachten, maar internet komt hier nog per postduif. Vanmiddag is er een bus met Russen binnen gekomen en opeens doet het internet het. Ik denk dat Poetin zich er hoogstpersoonlijk mee bemoeid heeft....

1. Peter:
    30 juli 2018
    Leuk verhaal. Hoor het je vertellen. Foto's zijn prima toch? Is dit apple of Sony? Ben ik wel benieuwd naar. Gok op (hartje) Sony. En wat staat die wacht trots naast je! Die vier gasten onder de boom zijn ook prachting. Ze hebben de hele ochten ruzie wie het meest imponerende uniform heeft maar als een dame naar ze lacht gaan ze stoer staan. Macho's.

Veel plezier verder en doe de groeten aan Put. Is en blijft een eindbaas. Ben benieuwd of Trump in een hotel met Amerikanen dit ook zo snel voor elkaar krijgt