What about Essaouira?

15 augustus 2018 - Essaouira, Marokko

Vanuit de hoge Atlas zondag naar de kust vertrokken. Een hele flinke rit voor 3 rustdagen voordat we nog één dag de drukte van Marrakesh ingaan voordat we terugreizen naar Nederland. Eerst al slingerend door het gebergte naar beneden om terug te rijden naar Marrakesh en daarna nog 3 uur door het zeer warme en droge landschap. Het was niet eerder zo warm in de bus en wat verlangden we naar zee en strand. Juist daar waar ik het niet verwachtte stonden boompjes en zelfs cactussen er volledig verdroogd en triest bij. En totaal geen irrigatie in deze omgeving waar toch de wat beter gestelden van Marokko enorme villaparken aan het bouwen zijn.

Voor aankomst bij Essaouira zouden we eerst nog langs een argan-farm gaan. Arganolie is hét cosmetische produkt hier. De bomen en noten zijn nogal geliefd bij geiten en dus klimmen de geiten in de bomen. Dus ik verwachtte hele velden met bomen en witte geiten in top. Nu heb ik veel bomen gezien, maar slechts 1 geit in een boom. Ik moet toegeven, deze was er niet met opzet in gezet want er was geen mens te bekennen en het is een raar gezicht, maar van Eftelingachtige taferelen kwam het niet en de argan-farm was niet meer dan een bandje wat werd afgedraaid door een klein Marokkaans vrouwtje. Het deed me wat denken aan de vroegere babypoppen waar zo'n klein grammofoonplaatje in de rug werd gestoken. Na 5 minuten werden we in een winkel geloodst met veel te dure producten en een zielig verhaal dat deze vrouwen allemaal weduwen waren en het zeer wenselijk was dat we produkten kochten. Kortom een enkeling kocht wat en snel door naar Essaouira.
arganfarm
Daar aangekomen, vlogen we de bus uit en stonden we tot onze grote verbazing in een enorme zeewind. Wat blijkt...deze plek staat niet bekend om de bikinivriendelijke stranden, maar is een walhalla voor surfers en andere watersporters. Essaouira is een pittoresk havenstadje aan de Atlantische oceaan gesticht door de Portugezen. De Portugezen noemden het Mogador. Restanten hiervan zijn nog te vinden aan de Skala de la Ville. Een behoorlijk bastiion waar tientallen bronzen kanonnen richting de oceaan wijzen.poort bastion
De souks zijn hier wat vriendelijker en leiden ons door kleine steegjes met hippie-achtige figuren, kunst her en der. vegan tentjes, veel producten van sandelhout....het heeft iets kneuterigs en alternatiefs.
souks essaouira tafel blauw
Ook bezoeken we deze dagen een synagoge in de Mellah binnen de Medina. Het is vooral zoeken tussen restanten van huizen en het heeft duidelijk minder aandacht van de plaatselijke bevolking. Maar dan toch ontstaat er weer uit een grauw steegje opeens een kleurrijk pleintje met veel blauwe deuren en kozijnen.
ingang synagoge synagoge huisnummer deur synagoge
Liv en ik hadden de wens om deze vakantie nog een henna tattoo te laten zetten, dus die hebben we de eerste avond dan ook maar gezet. Met uitwisseling van tegengestelde slippers om de henna de kans te geven te drogen, lopen we een avond er bont bij. Conclusie, leuk, maar voor ons nooit een tatoeage. We schrikken steeds als we onze voeten optillen.
liv tattoo petry tattoo slippers
Het worden 3 dagen die bestaan uit wat zonnen langs het zwembad, wat dwalen door de souks, licht cultuur snuiven en als hoogtepunt de hammam. In een achteraf steegje vinden we een vriendelijke hammam die ons tienen kan en wil behandelen tegen een schappelijke prijs. Eerst 2 uur de mannen en daarna 2 uur de vrouwen. Hilarisch. We krijgen strings aan en alles wordt gewassen en gemasseerd. Een plens water over je heen, borsten worden onder handen genomen, mannen worden wel van heel dichtbij gemasseerd en uiteraard scrubben totdat je het gevoel hebt dat al het zorgzaam opgebouwde tintje er volledig van af ligt.

Wel eet ik hier mijn heerlijkste tajine tijdens deze vakantie. Rundvlees met gedroogd fruit als dadel, abrikoos en pruim. Echt waanzinnig lekker en in een entourage die ik deze vakantie ook nog niet ervaren heb, maar wel eerder een beeld van had gevormd dat ik zo iedere avond zou eten.
eten essaouira
What about Essaouira? Tja, leuk er geweest te zijn, maar net zoals Thailand vorig jaar zijn die laatste rustdagen wel opeens een enorme trap op de rem. Als er dan ook nog niet heel veel te doen is, worden de slaapuren opeens langer en lijkt de verveling een beetje toe te slaan. Maar...het is een leuk dorpje, zeker een aanrader, maar langer dan een paar dagen is aan ons (normale) drukke bestaan met veel afwisseling niet besteed.

Om deze dagen op z'n hippies af te sluiten..... "peace man"
tattoo samen

1. Inez Lelijveld-Ordelmans:
    16 augustus 2018
    Jammer dat de reis bijna voorbij is, maar jullie hebben de cultuur van het land mee gemaakt en dat is een ervaring rijker. Jullie hebben nu mooie herinneringen aan een prachtige reis en een hele andere cultuur mee gemaakt iets wat je weer aan het denken zet dat de plek waar je geboren wordt een groot deel van je verdere leven bepaald. Rust nu maar lekker uit want er wacht weer een jaar met uitdagingen op jullie te wachten. Een goede terugreis.
  2. Lia:
    16 augustus 2018
    Lieverds aan deze reis komt ook weer een einde, wat hebben jullie kunnen genieten van deze mooie vakantie. Een veilige terugreis en weer welkom thuis. Dikke knuffels.