Lang nagenieten van de Balinese massage

29 juli 2019 - Ubud, Indonesië

Vandaag door naar Ubud. Vannacht merkte ik met het omdraaien in bed dat ze me gisteren goed te grazen hebben genomen. Ondanks dat het leek mee te vallen hoef je nu alleen nog maar naar mijn rug te kijken. Au! Het verlangen naar een tweede massage deze vakantie wordt er niet groter op en is verre van een happy ending.

Jammer om vanuit Pemuturan weg te gaan. Het stadje is klein dus je hoeft er niet voor je vertier te zitten, maar de omgeving was prachtig en de kamers heerlijk schoon en sprookjesachtig. Maar toch in de bus op weg naar Ubud. Rocky had er een mooi programma van gemaakt vandaag.

P1010857

Eerst flink bergopwaarts waarbij ik soms dacht dat de bus de steile heuvels niet zou redden en we heel snel naar beneden zouden terug rollen. Ubud ligt in het binnenland en dan moet je eerst flink de hoogte in. Vervolgens al wandelend weer naar beneden om de waterval te zien. Heel mooi en het valt me ook weer hier op, net zoals in Thailand, dat zo’n waterval veel kou met zich meebrengt. Maar het brengt mooie plaatjes met zich mee en geeft weer wat koelte voor de klim terug waar we al hijgend en zwetend het eerste de beste kraampje verlossen van hun ijskastvoorraad vocht!

P1010872P1010884

Daarna naar het punt waarin we zicht hebben op het tweelingmeer. Ze geloven hier dat het water heilig is en het is dan ook een soort van bedevaartsoord met uiteraard ook veel commercie. Vanuit het tweelingmeer dalen we af naar de watertempel Ulun Danu. In 2012 was het slecht weer en konden we zelfs niet bij deze tempel komen door de mist en de harde regen. Nu is de lucht blauw en zien we de nodige selfies weer voorbij komen van extreem uitgedoste mensen. Sommigen hebben totaal geen respect voor de cultuur hier en lopen met een lijf wat wel wat training mag hebben in een hotpants, sportBH, vol met tatoos, nepnagels, nepwimpers, opgespoten lippen en voor de rest laat ik het aan ieders fantasie over. Het is letter een vlag op een moddertempel. Wat wel mooi is is de combinatie van Islam en Hindoeisme naast elkaar. De Hindoes bidden terwijl in de naastgelegen moskee de oproep voor het middaggebed plaatsvindt.

P1010895 P1010904P1010914P1010919 P1010938

Maar ach...daarna willen we snel naar Ubud. Het stadje is hét culturele hart van Bali, vooral beroemd om zijn schilderkunst. De traditionele Balinese cultuur wordt hier in ere gehouden. Er zijn dan ook vaak religieuze ceremonies, dansvoorstellingen en feesten. Ubud ademt de Balinese cultuur! Je kunt er uren wandelen langs tempels en musea. Het stadje heeft bovendien veel winkelmogelijkheden en een scala aan gezellige, stijlvolle restaurantjes.

P1010953 P1010955 P1010956

Tot mijn verrassing zitten we in hetzelfde hotel als ik destijds met pap zat. Pal naast Monkey Forest. De apen springen je tegemoet en kijk uit naar de taferelen die we morgen tijdens het ontbijt zullen ervaren. Ook trekken we snel het stadje in en kopen wat souvenirs. Liv en ik laten ons verleiden tot een zijden Balinese jurk en flaneren vanavond aan het diner.

IMG_20190729_202655_808

Morgen gaan we fietsen door de rijstvelden. Hoop dat mijn benen niet pap zijn, want heb vanavond verse kokos met mint gedronken. En iets minder pijn in mijn lijf van de massage zou ook wel prettig zijn.

1. Oma en jan:
    29 juli 2019
    Gewoon zo gaaf om te lezen en te zien. Thanks 😁
  2. Paps:
    29 juli 2019
    En ik toen maar denken aan het ontbijt , heb ik nu al mijn omelet op? Zat die aap boven mijn hoofd mij nog uit te lachen ook met zijn vette handen🐒🙈🙉
  3. Anna Stoffers Strijkers:
    29 juli 2019
    En de obers met kattepul.dat was zó mooi