2 dagen de jungle in

4 augustus 2017 - Chiang Mai, Thailand

Gisteren en vandaag zijn we helemaal back to basic gegaan. We werden opgehaald met een pickup truck en het enige wat we mee hadden waren 2 rugtassen. Bij een plaatselijke markt inkopen gedaan voor het eten en daarna eerst even geoefend met wandelen door het bezoeken van een waterval. Deze stortte zich met een flink lawaai uit op de waterpoel en was een prachtig gezicht.

waterval jungle  kids watervall

Daarna een eenvoudige lunch aan de weg. Alhoewel eenvoudig toch al hier weer overgaat in een warme maaltijd. Vreemde vruchten worden op tafel gezet, maar gelukkig ben ik voor de groep de gids wat betreft eten en vragen ze eerst aan mij wat het precies is. Veel meegekregen van mijn reis door Indonesie.

Daarna door naar een mineraalbad wat gevuld werd door een geiser iets hoger op de berg. Heerlijk warm water en dat was achteraf gezien wel even goed om de spieren te verwarmen voor wat komen ging. De ontbering ging daarna beginnen. De berg op, dwars door het regenwoud, bezochten we eerst de geiser zelf.

geiser  jungle 2

Het had de afgelopen dagen flink geregend dus de paden waren gladde klei, maar ik moet er niet aan denken als het echt ook had geregend tijdens onze tocht want dan was het glibberen geweest. We kregen uitleg over diverse planten onderweg die voor veel medische doeleinden worden gebruikt door de plaatselijke bevolking. Tussendoor werden paddestoelen geplukt voor het avondmaal en ook werden bamboestokken gemaakt als wandelstok want de knieen hadden het zwaar te verduren.

Na circa 1,5 uur lopen hadden we onze eerste stop bij een bergdorpje waar we wat konden drinken en afkoelen in de schaduw. Met een stuk pompelo achter de kiezen mochten we verder trekken. Het zweet liep ondertussen op plekken waar ik het bestaan nog niet eerder van wist. Het was goed uitkijken want een val was zo gemaakt. Na nog een zware bergbeklimming door de jungle kwamen we uiteindelijk op het punt terecht waar we over het regenwoud konden heen kijken. Prachtig.

petry  top

Uiteindelijk konden we dat gaan dalen naar het kleine bergdorpje waar we zouden overnachten. Tranen kwamen er in ieder geval op dit stuk bij Liv vanwege de pijn in haar heup en bij mij kwam de emotie even los van de afgelopen maanden. De vermoeidheid had zijn hoogtepunt bereikt.

petry en liv

De vreugde was groot toen we, hoe primitief ook, onze overnachtingsplek bereikten. Daar op een paalwoning met een grote ruimte lagen wat matjes op houten planken met klamboes erboven waar we zouden slapen. Het zou voor mij in ieder geval die nacht voelen als een 4 sterren bed, want rusten was het enige wat ik nog wilde. Om ons heen de rijstvelden.

rijstevelden

We konden douchen, lees pannen koud water in een hokje over je heen gooien en meehelpen met het eten maken. Kjeld stond vooraan en zat direct al tussen de mannen in de keuken met een groot mes gember, kip en andere groenten te snijden. Hij loopt voorop deze reis en wil alles weten, vragen en opzuigen.

kjeld koken

Vanuit de buitenwoonkamer annex vuurplek konden we over de rijstvelden heenkijken en hoorden we allerlei dieren uit de jungle. De avond viel snel in en met kaarslicht genoten we van ons eten totdat het kampvuur werd aangestoken.

kampvuur  liv slaapt nog

Om 10 uur was het tijd om te slapen. Het was al snel stil. Vanochtend vroeg eruit voor ontbijt, pakken van de spullen en een wandeltocht over een andere berg om bij de rivier te komen. Deze ochtendgymnastiek veel zwaar en we waren dan ook blij toen we de rivier en de vlotten zagen.

Met de raftvlotten zijn we vervolgens 2 uur lang de rivier afgevaren. Het enige wat ons beschermde tegen het water waren bamboestokken waar we op zaten, maar bij een golfje sloeg het er overheen en waren we nat. Ontzettend gaaf! De foto's van het raften volgen later. Van de jungletocht zitten ze hier wel bij. Het was super, zwaar en onvergetelijk. De groep wordt steeds hechter en er als er een bericht de wereld overgaat van vreemde liedjes uit de jungle van Thailand, dan zijn het onze kinderen!

1. Paps:
    4 augustus 2017
    Fantastische belevenis, Kjeld zit met z'n voeten zoals het hoort. Wij zijn zo enthousiast over jullie vakantie dat wij ook maar iets geboekt hebben. Inderdaad groeit de groep en jullie zelf naar elkaar toe. Blijf genieten.
  2. Lia:
    4 augustus 2017
    Wat een avontuur en wat zien en beleven jullie veel. Uit de verhalen lees ik, dat jullie veel genieten en dat Kjeld voorop loopt om alles op te zuigen, geweldig. Peet het was zeker wel spannend de geluiden uit de jungle, waren jullie niet bang?