Fès-verkenning tot 800 na Christus

1 augustus 2018 - Fes, Marokko

Na een slechte nacht (we zijn niet gebouwd op bedden zo hard als een plank), vanmorgen vroeg weer op.

Fès is de oudste stad van Marokko. Hier is zelfs de oudste universiteit van de wereld te vinden die stamt uit circa 800 na Christus. De zoon van Moulay Idriss is de oprichter van de stad Fès en ligt hier ook begraven. Onze gids spreekt goed Engels en hecht veel waarde aan authenticiteit. Duidelijk is dat veel gidsen maar een verhaal verzinnen rondom de betekenis van zaken.

togetherBij het Koninklijk Paleis treffen we weer onze oud reisgenoten in een flits. In een flits dus ook maar even een foto gemaakt van het viertal. De prachtig koperen deuren worden hier schoon gemaakt met citrusvrucht. Het zuur brengt de glans weer terug. Ook wordt verteld dat dit deel van Marokko nooit door het Ottomaanse Rijk is bezet. De ronde vormen van de mozaieken zijn van de Moorse overblijfselen van het Arabische rijk die ook terug te vinden zijn in Andalusie. Het Ottomaanse heeft meer rechthoekige vormen. Vervolgens hebben we door de Joodse wijk gewandeld (de Mellah). De Mellah staat bekend om de sieradenwinkels en hier zie je ook balkonnetjes aan de straatkant. De islamitische wijk is herkenbaar aan balkons aan de binnenzijde. Dit heeft alles te maken met privacy voor de vrouw.

Voordat we de oude stad in gaan hebben we eerst vanuit de Borj Sud een panoramisch uitzicht over Fes gekregen.

uitzicht fes

Vervolgens naar een pottenbakkerij geweest waar de ‘zellije' (mozaïek) en het blauwe aardewerk worden gemaakt waar Fès befaamd om is.

mozaiek schilderwerk

Daarna via één van de zes poorten de Fès el Bali in. De oudste medina van Marokko.  De medina is opgebouwd uit diverse souks. De souks zijn een bundeling van hetzelfde ambacht en allen hebben ze elkaar weer nodig. De ligging van de souks zijn ook vanuit de rivier opgebouwd. Zo liggen de souks waarbij het ambacht water nodig heeft dichterbij de rivier dan bijvoorbeeld de koperwerker. De medina is een heus labyrint en we kunnen wel plaatjes blijven schieten van alles.

slapend

tombe moulay idriss IIEen blik ook bij de heilige schrijn van Moulay Idriss II, een koranschool, een zijdeweverij. Het is allemaal enorm interessant. Zo was mij ook opgevallen dat veel oudere mannen hier een donkere vlek op het voorhoofd hebben. Bij navraag blijkt dat dit staat voor een goede Moslim, die jaar in jaar uit, 5x per dag bid. Een soort van erosieplek op zijn voorhoofd dus.

arabische school weverij liv

kjeld en liv doeken weefgetouw

Na een heerlijke lunch geeindigd bij de leerlooierij. Een prachtig uitzicht over de baden. Om de bijzondere (vieze) lucht te maskeren krijgen we een takje munt mee.  Naar blijkt weten Chinezen hier wel raad mee en ontdekken we dat Michael Jackson warempel nog leeft....

Michael Jackson goes minty

leerlooierij leren sloffen

De souvenirtocht is trouwens vandaag gestart met leuke aandenkens vanuit de pottenbakkerij, de leerlooierij en wat prachtige shawls voor straks in de Sahara die goed ook nog thuis te gebruiken zijn.

Morgen naar Midelt in het Midden Atlasgebergte

1. Oma en jan:
    1 augustus 2018
    Wij genieten enorm mee met jullie reis!
    Prachtige foto's en laat de kinderen vooral doorgaan met de (gekke) foto's en ze genieten duidelijk!
  2. Inez Lelijveld-Ordelmans:
    1 augustus 2018
    Geniet van jullie belevenis. Moeilijk om niet te veel te kopen met al die mooie kleuren. Kijk uit naar jullie volgende belevenissen.
  3. Jurgen:
    2 augustus 2018
    jurgenجنرال إيه فان المرح
  4. Nancy:
    2 augustus 2018
    Wat een prachtige foto’s bij de leuke verslagen!
    Groetjes, Nancy
  5. Anja:
    4 augustus 2018
    Wat een leuke foto's
    Jullie genieten duidelijk van al dat moois
    groetjes anja