Het sprookje dat Witte Tempel heet

5 augustus 2017 - Chiang Rai, Thailand

Vandaag vertrokken vanuit Chiang Mai naar Chiang Rai. We werden vervoerd per mini-van dus dat was al iets luxer en ruimer. Goed voor de benen van de jongens.

hot springDe eerste stop was bij een heet waterbron waarin je eieren kon koken in het water. Uiteraard geprobeerd alleen het pellen was wat lastig omdat ze hier het fenomeen eieren laten schrikken niet kennen. Wat er dan overblijft van een kwarteleitje is een kruimel eigeel haha.

Van daaruit naar een restaurant waar de heerlijkste taart werd geserveerd in alle smaken die je maar kunt bedenken. Na het eten van een punt naar keuze zat er voldoende voor een lunch in. Alhoewel de reisleider soms denkt dat we Amerikanen zijn en we naast zo'n taartpunt ook gewoon nog een lunch kunnen verorberen. Gelukkig konden we hem overtuigen dat we de lunch wel even zouden uitstellen.

Van daaruit naar de Witte Tempel, de Wat Rong Khun, dichtbij Chiang Rai. Ik heb deze vakantie veel tempels gezien, maar wat ik hier zag overtrof alles. Alsof ik in een sprookje stapte. Het zou zo decor voor de film Frozen zijn geweest. Totaal onconventioneel waarbij verafgoding van huidige personen samengaat met de verering en reinheid van Buddha in het ontwerp van deze tempel uit 1997. Soms ook wel beelden die afschuw of gruwel opwekken en mij aan Holocaust achtige monumenten laat denken. Het is ontworpen door kunstenaar Chalermchai Kositpipat, die op het complex ook nog zijn schilderijen en andere kunstwerken toont wat je ook omver blaast van schoonheid en kleur. Het complex zal rond 2070 af zijn. Maar wat je nu al ziet is prachtig.

witte tempel  witte tempel  dak witte tempel  witte tempel  binnenzijde witte tempel  gouden tempel

Binnen in de tempel mag niet gefotografeerd worden, maar heb met het toestel vanaf mijn buik op de gok het knopje ingedrukt en toch nog een mooi plaatje kunnen schieten. Het wassen beeld van de monnik is levensecht en van één van de belangrijkste monniken in Thailand.

Van daaruit naar het hotel wat op een resortachtig complex ligt. Lekker gezwommen. Het weer is hier wat koeler.

De was van de jungle weer even weggebracht en morgen gaan we naar de Gouden Driehoek, Thailand-Myanmar-Laos, zullen we met de boot overvaren naar Laos en zeer waarschijnlijk ook nog naar de Longnecks gaan. De dagen blijven voorlopig gevuld en we genieten van alles.

3tal witte tempel  monsterlijk

1. Peter:
    5 augustus 2017
    wow!
  2. Jurgen (uit België):
    5 augustus 2017
    je bent echt wel in het paradijs getuimeld!!! geniet zonder mate, leuk om zo iets bijzonders met de kinderen kunnen doen! liefs jurgen