Alles draait om Leonardo en Maria wordt vandaag ook niet vergeten

15 augustus 2020 - Vinci, Italië

Vanochtend vroeg ging de wekker al. In tegenstelling tot onze vorige reizen waarin we altijd einde middag of begin van de avond vertrokken, zouden we nu al voor het middaguur in Florence zijn. Goed voorbereid op alle mogelijke Covid maatregelen op Schiphol dachten we ook wel dat het wellicht best nog wel allemaal veel tijd zou vragen. Maar niks van dit alles, binnen 10 minuten door bagage afgifte en security check heen. Daarna de verplichte thermometer op het hoofd en de papierhandel die ik allemaal thuis al had ingevuld. Kortom binnen een half uur zaten we al aan de veel te dure koffie bij La Place.

schiphol koffie

De reis verliep voorspoedig. De helft van de stoelen was maar gevuld dus het ging allemaal relaxed door. Na de kofferband begon ik het toch wel spannender te vinden. Nooit eerder had ik een auto gehuurd bij een vliegveld en dan merk je toch wel even dat je een ander soort reis hebt geboekt dan voorheen. All by my self! Gelukkig is het vliegveld niet groot, de shuttlebus naar de hele rits aan autoverhuurders was zo gevonden. Wetende dat die Italianen ook niet al te best Engels spreken, zei de man bij Avis ook nog tot overmaat van ramp dat ik omwille van snelheid gebeld zou worden om alle formaliteiten af te handelen en dan zou hij de sleutel uitreiken. Het was zeker efficient, maar een Italiaan aan de lijn geeft weinig zelfvertrouwen aan je Engelse woordenschat. Ik dacht toch echt door zijn charmante flirterige tongval dat de man aan de andere kant van de lijn mij vroeg op welke datum ik 'back' zou gaan. En hij maar zeggen... "That's impossible Petry! Again..." Uiteindelijk bleek hij mijn datum van 'birth' te willen weten als enige berijder en huurder van de auto.

In de verwachting dat ik een Fiat 500L zou krijgen en bij geen beschikbaarheid een Renault Capture, werd ik verwezen naar een Opel Mokka X Advantage. Sporen van de Italiaanse rijstijlen zaten er wel op, maar ik kan na de eerste kilometers niks anders zeggen dan een prima auto met een heerlijke hoge wegligging. En een goed werkende airco. Niet onbelangrijk bij de 36 graden hier.

Cerreto Guidi is ons eerste verblijfplaats. Een kleine drie kwartier van Firenze (Florence) in de richting van Pisa. Het ademt hier Leonardo da Vinci. Het plaatsje in de omgeving waar hij werd geboren en opgroeide heet ook Vinci en overal zie je zijn afbeeldingen. Omdat we al vroeg in de middag in de buurt van de agriturismo kwamen, werd Vinci dus onze eerste bezoek. Een mooie historische binnenstad met het museum over Leonardo en het kerkje van zijn doop.

vinci historisch stad da vinci

Het zweet droop al spoedig van onze ruggen af dus de behoefte aan frisdrank werd al snel vervuld op een plaatselijk terrasje.
Daarna de korte tocht naar ons verblijf voor de komende drie dagen. Prachtig gelegen op een heuvel uitkijkend op het glooiende landschap met veel wijngaarden en olijfbomen. Een typisch Toscaans plaatje. Covid is trouwens overal. Mondkapjes op bij inchecken, maar ook de gevreesde stoffen badmutsjes voor in het zwembad. Stiekem denk ik dat de Italianen dit oude gebruik weer in het leven hebben geroepen onder de noemer van Covid.

Maar dan... een beetje frisdrank en water in huis is wel lekker. Dus op naar een supermarkt. Alles lijkt hier uitgestorven. Google maps helpt ons gelukkig aan tal van supermarkten in de omgeving, maar overal is het rolluik dicht. Totdat opeens mijn katholieke opvoeding naar boven komt... was er niet iets met Maria Hemelvaart in augustus. En ja hoor... precies vandaag. Daarom is alles potdicht. Gelukkig vinden we nog één iets minder vrome supermarkt eigenaar die ons voorziet van vocht en wat salade, fruit, brood en kaas voor vanavond. Want echt veel trek hebben we niet. We staan trouwens te kijken van de prijzen van alcohol hier. Onder de 6 euro heb je een scala van flessen drank van gin, grappa, amaretto, wodka, rum en ander lekkers. We kiezen voor een fles Limoncello van nog geen 4 euro om de vakantie in te luiden. Vanavond gaat hij open!

Begin van de avond liggen we heerlijk in een koel briesje en een boek nog in het zonnetje en genieten van het prachtige uitzicht. Morgen gaan we Firenze ontdekken.

lezen uitzicht isola verde

1. Anna Stoffers Strijkers:
    16 augustus 2020
    Geniet maar lekker,heel mooi.
    Groet Anna en Joop