Van Romeinse oudheid naar de grondlegger van de Islam in Marokko

31 juli 2018 - Fez, Marokko

Vanochtend vanuit Mèknes vertrokken naar Fès. Anders dan andere dagen is dat we onderweg veel cultuur hebben opgesnoven en pas laat in de middag arriveerden in ons hotel.

In 3 kwartier reden we naar Volubilis. Volubilis is de belangrijkste Marokkaanse opgraving uit de Romeinse tijd. In de oudheid had deze stad een belangrijke rol vanwege de handel in olijfolie, graan en wilde dieren die vanuit hier naar Rome werden geëxporteerd. Veel herkenning met eerdere opgravingen in Rome en Xanten. Leuk hier is dat deze stad gebouwd is rond de periode van Constantijn de Grote en je dus de verdrijving maar ook de opkomst van het Christendom in mozaïken terug ziet. Ook zie je sterke invloeden van de Grieken en Berbers in de bouwwerken en afbeeldingen terug. De toegangspoort en de hoofdstraat staat in één lijn met Tanger. Deze stad was er destijds ook al. Bij de Arc de eerste groepsfoto gemaakt,

volubilis 1 kjeld en liv

pilaren groepsfoto

Vervolgens reden we door naar een van de belangrijkste heilige plaatsen van Marokko, Moulay Idriss. Voor de armen geldt: zeven bezoeken aan Moulay Idriss staat gelijk aan een bezoek aan Mekka. Je kunt de moskee alleen van buiten af bezichtigen en de tombe van Moulay Idriss is een bedevaartsoord voor veel moslims. Te vergelijken met Lourdes. Alhoewel de drukte nu wel erg meeviel en er slechts enkele lokalen binnen liepen. Moulay Idriss zorgde in de 7e eeuw voor de verspreiding van de Islam in Marokko. Uiteindelijk uitgegroeid tot het grootste geloof. Via een behoorlijke klim door het dorp uiteindelijk op een punt uitgekomen waar we prachtig uitzicht hadden over de stad.

tombe Molray Idriss

Geluncht bij een familiebedrijf, waar Liv even is gaan liggen omdat ze zich niet lekker voelde. Gelukkig na een middagslaapje weer helemaal opgeknapt om de reis verder in te vervolgen naar Fès.

Onderweg nog gestopt bij een prachtig panorama uitzicht over een dam. Prachtig helder water in een verder droge heuvelachtige omgeving. Daar stopten meerdere busjes, waar uit één van de busjes opeens een familie kan zetten die vorig jaar ook bij onze reis door Thailand zat. Uiteraard enthousiaste begroeting en mogelijk zullen we elkaar nog wel een keer zien, want ze volgen zo goed als dezelfde route met een andere reisorganisatie.

cactus Dam

Aangekomen in Fès was iedereen toe aan een verfrissende duik. Voldoende cultuur gehad. Morgen een stadstour onder leiding van een gids door wat men noemt  één van de boeiendste steden van de islamitische wereld. De stad is door de UNESCO uitgeroepen tot beschermd stadsgezicht.

Uiteraard vandaag ook weer een bijzondere ontdekking. "Vrouw met snor" bestaat echt......

vrouw met snor

1. Inez Lelijveld-Ordelmans:
    1 augustus 2018
    Weer een mooi verhaal en mooie foto's. Leuk dat jullie mensen tegen kwamen van de reis van Thailand. Zo zie je maar weer hoe klein de wereld kan zijn. Kijk met veel plezier uit naar het vervolg van jullie reis.