Oorlogsmuseum, de koninklijke tempels van Ayutthaya en de nachttrein

31 juli 2017 - Ayuthaya, Thailand

Omdat we de eerste dag vanuit Bangkok naar Kanchanaburi veel tijd hadden verloren aan al het moois was het de bedoeling dat we deze dag naar het oorlogsmuseum van de Birma Spoorlijn zouden gaan. Voor veel reisgenoten hoefde het niet zo, maar uiteindelijk was het een aangename break van een dag waarin we veel zouden reizen.

Het oorlogsmmuseum is niet groot, maar voldoende indrukwekkend. Direct gelegen aan de erebegraafplaats merk je op dat hier ook veel Nederlanders gestorven zijn tijdens de aanleg van de spoorlijn. Voor de jongens uiteraard een interessant onderwerp. De 2e wereldoorlog wordt voldoende op school uitgekauwd, maar de oorlog van de Jappen wordt toch altijd wat ondergesneeuwd door onze Oosterburen.

museum erebegraafplaats

Vanuit het museum doorgereden naar Ayutthaya. De reis viel eigenlijk best mee want we hadden ons meer ingesteld op een zit van 4,5 uur. Daar de verwoestingen gezien van het oude Siam. In één tempel is uiteindelijk wel de oudheid bewaard gebleven maar dat had alles weer te maken met het feit dat de Birmanen van daaruit schoten met hun kanonnen na eerst gebid te hebben in die tempel. In een tempel met een reusachtige gouden buddha werden oranje doeken gedoneerd en gedrapeerd over buddha, vervolgens werd het als linten over de biddende menigte gegooid en daarna worden deze doeken gebruikt om monnikenkleding van te maken. Monniken mogen namelijk geen bezit hebben en op deze manier zijn het donaties. Een prachtig gezicht al die oranje lappen stof.

Koninklijk tempel grote buddha sjerp opvouwen sjerp

Een maaltijd gebruikt op het station en om 19.45 uur kwam onze trein naar Chiang Mai. We waren allemaal enorm benieuwd wat ons te wachten stond in de coupe's en het was geweldig. Het leek gewoon een groot schoolkamp waarin we met z'n allen zaten en vooral de kinderen hebben genoten met elkaar. Het wordt een hechte groep en de selfies en groepsfoto's zijn niet te tellen.

groep kids ard treincoupe

1. Lia:
    1 augustus 2017
    Geweldig dat ik zo op de hoogte wordt gehouden, ik geniet er volop van. Fijn dat jullie zoveel cultuur opsnuiven, het zal de kinderen altijd bijblijven. Dikke knuffel en ik denk veel aan jullie.
  2. Joke de Jong:
    1 augustus 2017
    Prachtige reisverslagen, Petry. Ze zorgen ervoor dat je vader en ik ons de mooie plekken in Thailand weer goed voor de geest kunnen halen. We komen zelfs zo in de stemming, dat we al drie dagen achter elkaar Thaise gerechten hebben gehaald. Wat jullie al niet teweeg brengen :-) Groet, Joke de Jong